Abloom-direktør Faridah Nabaggala.

Abloom-direktør Faridah Nabaggala.

– Som mange andre sektorer i samfunnet står Abloom ovenfor en vanskelig situasjon preget av manglende forutsigbarhet og en usikker fremtid. Ablooms målgruppe blir spesielt hardt rammet av den pågående epidemien, da mange i vårt nettverk har kroniske sykdommer og/eller funksjonsnedsettelser. Selv om alle fysiske arrangementer er avlyst, betyr ikke det at vi sitter på late labber. Abloom jobber med å finne nye måter å gjennomføre og formidle tiltakene våre på videre. 

Vi er i en situasjon som er uvant for oss alle, både rent praktisk og mentalt. Denne unntakstilstanden gir oss en utfordring som setter den psykiske folkehelsa under press. Ensomhet gjør oss mer sårbare for å utvikle psykiske plager. Det er derfor viktig at du opprettholder sosial kontakt gjennom telefon og sosiale medier med de du ikke får sett like ofte som før. Ta gjerne en ekstra telefon til andre som kan sette ekstra pris på det akkurat nå. 


Kaptein Abloom har kommet i enda en variant og fått seg egen skute.

Kaptein Abloom har kommet i enda en variant og fått seg egen skute.

Gode nyheter fra Enhet for mangfold og integrering (EMI) i Velferdsetaten

Enhet for mangfold og integrering (EMI) i Velferdsetaten har laget 4 plakater og en samleplakat med illustrasjoner med viktige råd for å hindre spredning av koronaviruset. Plakatene foreligger foreløpig med tekst på følgende språk: Norsk, somalisk, polsk, urdu, arabisk og kinesisk.

Plakatene vil også være  tilgjengelige for nedlasting her: oslo.kommune.no/corona-languages

Råd fra oss i disse Korona-tider

  • Følg med på oppdateringer fra helsemyndighetene i nyhetssendinger eller på nett. Den beste informasjonen finner du på Folkehelseinstituttets hjemmesider, samt på nettsiden til Helsenorge.

  • Legg inn aktiviteter som gir pauser fra bekymringene (les bok, se film, hør på musikk, legg puslespill, ta frem brettspill, ta en kjøretur, ha quiz, bak noe godt og lignende). Flere forslag til morsomme aktiviteter kan du finne ved å klikke her.

  • Fysisk aktivitet demper stress. Gå, løp eller ta deg en skitur! Husarbeid er også god aktivisering.

  • Opprett en struktur ved å sette på vekkerklokka, ha faste måltider, fokuserte jobbøkter og avsatte pauser. 

  • Ha Skype-samtaler og lignende med venner og familie.

  • Les deg opp på symptomene.

  • Avtal at noen kan handle for deg hvis du har symptomer eller har fått påvist smitte og tilby deg å gjøre det samme i motsatt tilfelle. Meld ifra hvis du mistenker smitte hos deg selv eller andre.

  • Det er viktig å ha respekt for at vi alle er ulike og reagerer forskjellig i spesielle situasjoner, som den vi er inne i nå. Noen er reddere enn andre, og andre ikke. Respekter derfor myndighetenes oppfordringer, selv om du personlig ikke er bekymret for å bli smittet selv.


Enhet for mangfold og integrering sin nye plakat, som enkelt skal illustrere hvilke forholdsregler de anser som viktigst.

Enhet for mangfold og integrering sin nye plakat, som enkelt skal illustrere hvilke forholdsregler de anser som viktigst.

Avslutningsvis vil Abloom hylle de mange individer som ivaretar livsviktige samfunnsfunksjoner i vårt kjære land. Dere får samfunnet til å gå rundt! Til de enkeltpersoner over hele Norge som gjennom arbeid i det offentlige og private, i organisasjoner og i stiftelser, dag etter dag, møter opp med livsviktig ekspertise og hjelper de som trenger det aller mest: Takk. Dere er fantastiske!

Sammen skal vi klare å komme oss gjennom den kaotiske tiden som venter oss alle.

Du kan se Faridahs appell om koronavirus på Ablooms Facebook-side, eller vår YouTube-kanal

Fikk du forresten med deg Faridahs kronikk om Korona-viruset? Hvis ikke, les den gjerne her.

Og husk å like oss på Facebook for hyppige oppdateringer.