Pedagogisk opplegg
Utforsk læringsressurser for å fremme forståelse og inkludering i klasserommet.
Funksjonshemming, mangfold og representasjon
Tema: Funksjonshemming, mangfold og representasjon i litteratur og film
Målgruppe: Ungdomsskole og videregående (kan justeres for yngre elever)
Tidsramme: 3–4 undervisningsøkter à 60 minutter – 45/90 minutter
Dette pedagogiske opplegget er utformet for å gi elever en dypere forståelse av funksjonshemming, mangfold og representasjon i litteratur og film. Gjennom interaktive økter, refleksjon og kreative aktiviteter får elevene muligheten til å utforske hvordan språk og representasjon påvirker samfunnets holdninger.
Struktur og aktiviteter
Økt 1: Introduksjon til sentrale begreper
Elevene blir kjent med viktige begreper som “funksjonshemming”, “universell utforming” og “karma” gjennom aktiviteter som “Finn din venn” og quiz.
Mål: Elevene blir kjent med sentrale begreper som “funksjonshemming”, “universell utforming”, “skam”, “tabu”, “karma” og “guddommelig straff”.
Økt 2: Språklig utvikling og refleksjon
Elevene undersøker hvordan språk har endret seg, fra historiske til moderne begreper, og diskuterer hvorfor språk er viktig.
Mål: Elevene skal reflektere over hvordan språk har blitt brukt for å beskrive funksjonshemning, og hvordan språket har endret seg.
Økt 3: Analyse av representasjon i litteratur og film (valgfri)
Gjennom analyser av filmer og tekster lærer elevene hvordan personer med funksjonshemming fremstilles og identifiserer eventuelle stereotypier.
Mål: Elevene skal bruke begrepene de har lært til å analysere representasjonen av funksjonshemning og mangfold i litteratur og film.
Økt 4: Kreativ oppsummering
Elevene uttrykker sin forståelse gjennom tenkeskriving, tegning og kreative prosjekter som plakater og debatter.
Mål: Elevene skal bruke kreativitet for å oppsummere og uttrykke sin forståelse av funksjonshemming, mangfold og representasjon.
Elevark og ressurser
Her finner du nedlastbare arbeidsark og ressurser som quizmaler, analysespørsmål og kreative oppgaver. Disse vil hjelpe lærere med å strukturere undervisningen og gjøre den mer engasjerende.
Visuelle og interaktive elementer
Opplegget inkluderer forslag til bruk av bilder, diagrammer og quiz-verktøy som Kahoot for å gjøre undervisningen interaktiv.
Last ned elevark her: [Link til elevarkene]
Se eksempler på aktiviteter her: [Link til aktiviteter]
Kontakt oss
Har du spørsmål eller ønsker å vite mer om hvordan du kan bruke dette opplegget i din undervisning? Ta kontakt med oss på [kontaktinformasjon] for mer informasjon
Tilpasning for språknivå:
- Enklere språk: Bruk enkle forklaringer og korte setninger for elever med lavere språknivå. Støtt undervisningen med bilder og korte videoer for å gjøre begrepene mer tilgjengelige.
- Flerspråklige elever: La elever med annet morsmål bruke sitt eget språk der det er hensiktsmessig. Oppmuntre dem til å sammenligne norske begreper med begreper på sitt morsmål og diskutere likheter og forskjeller.
Høyere språknivå: Utfordre elever med høyere språknivå ved å inkludere mer komplekse diskusjoner om etikk, rettigheter og samfunnsforhold, samt kobling til FN-konvensjonen om rettigheter for personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD).
FN-konvensjonen om rettigheter for personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD)