Heldigital konferanse: Historien om skolen
Date
17. Nov - 17. Nov
Time
10:00 - 14:00
Place
Online
“Historien om Skolen: Manglende representasjon for alle evner”
Hvordan har skolen gått fra å ekskludere barn med funksjonsnedsettelser til å bli en arena for inkludering og mangfold? På denne konferansen utforsker vi skolens utvikling, nåværende utfordringer og fremtidige muligheter.
Vi stiller spørsmål som: Hvordan kan utdanningssystemet bedre reflektere og tilrettelegge for ulike evner? Hvordan kan teknologi og undervisning spille en større rolle i å bekjempe stigma, mobbing og utenforskap?
Samtidig tar vi opp hvordan utdanning kan fremme empati og forståelse gjennom læreplaner som inkluderer funksjonsnedsettelser som tema, og hvordan vi kan skape reell likestilling i klasserommet og i samfunnet.
Dette er en heldigital konferanse
Logg inn og delta fra hvor som helst! Vår interaktive plattform gir deg mulighet til å engasjere deg gjennom live-spørsmål, workshops, avstemninger og nettverksbygging.
Målgruppe
Denne konferansen er relevant for alle som ønsker å bidra til en mer inkluderende skole og samfunn:
- Lærere: Utforsk pedagogiske metoder og teknologi for å styrke inkludering.
- Foreldre og foresatte: Lær hvordan du kan støtte barna dine i møte med stigma og mobbing.
- Elever og unge: Delta i samtaler om hvordan skolen kan bli et sted der alle føler tilhørighet.
- Fagpersoner og forskere: Del forskning og erfaringer om hvordan utdanning og teknologi kan styrke inkludering.
- Politiske beslutningstakere: Diskuter hvordan utdanningspolitikk og læreplaner kan integrere funksjonsnedsettelser og inkludering.
- Representanter fra frivillige organisasjoner: Utforsk hvordan samarbeid kan bekjempe stigma og skape inkluderende samfunn.
- Arbeidsgivere: Lær hvordan tidlig bevisstgjøring i skolen påvirker inkludering i arbeidslivet.
Program
Reisen fra ekskludering til inkludering–historiske foredrag:
“Begreper som formet oss”
- 1700-tallet: Begreper som “dårekistebarn” og “fattigbarn” reflekterte samfunnets ekskluderende holdninger.
- 1800-tallet: Spesialskoler som “åndssvakeanstalter” ble etablert, men uten integrasjon i vanlige skoler.
- 1900-tallet: Spesialundervisning kom inn i læreplanene, men fokuset var ofte på kompensering fremfor inkludering.
- 2000-tallet: Norsk skole fremmer tilrettelegging og inkludering, men stigma og samfunnsbarrierer hindrer fortsatt reell likestilling.
- “Fra læreplan til praksis”: Hvordan inkludere funksjonsnedsettelser som tema i undervisningen?
Workshops:
- Utvikling av læringsopplegg som normaliserer og synliggjør funksjonsnedsettelser, og utnytter teknologi for tilrettelegging.
Paneldebatt:
- Hvordan kan teknologi og undervisning bekjempe stigma, mobbing og hatprat?
Fremtidsblikk:
- Hvordan sikrer vi at alle elever, uansett funksjonsnivå, får like muligheter?
Hvorfor delta?
- Få innsikt i hvordan utdanning kan bli en nøkkel til reell inkludering i skolen og samfunnet.
- Diskuter hvordan teknologi og tilrettelegging kan styrke inkludering og bekjempe stigma.
- Bidra til viktige samtaler om hvordan utdanning kan bekjempe mobbing, hatprat og utenforskap.
- Bygg nettverk med andre aktører som deler ditt engasjement for en mer inkluderende fremtid.
Engasjerende online-format
Som deltaker på denne heldigitale konferansen vil du oppleve en interaktiv og engasjerende plattform som sikrer at du ikke bare er en tilskuer, men en aktiv bidragsyter.
- Live spørsmålsrunder: Still spørsmål direkte til foredragsholdere og paneldeltakere.
- Avstemninger og interaktive øvelser: Del dine tanker om viktige temaer i sanntid.
- Gruppearbeid: Utforsk løsninger i små digitale workshops.
- Nettverksrom: Møt andre deltakere og utveksle erfaringer.
Praktisk informasjon
- Sted: Online (lenke til arrangementet sendes etter påmelding)
- Påmelding: Registrer deg her øverst til høyre.
Bli med på en viktig samtale om fremtidens skole!
Denne heldigitale konferansen gir deg en unik mulighet til å delta i samtaler som kan forme en skole og et samfunn der alle blir sett, forstått og inkludert.